Kasvisruoan suosija, älä unohda jodia ja B12-vitamiinia

Kun osa lautasen eläinproteiinista korvataan kasviproteiinilla, ihminen saa ruoastaan enemmän folaattia ja rautaa. Sen sijaan B12-vitamiinin ja jodin saanti vähenee.

Tämä selvisi Helsingin yliopiston vuonna 2017 tekemässä tutkimuksessa, jossa 136 tervettä vapaaehtoista aikuista noudatti 12 viikon ajan yhtä kolmesta ruokavaliosta.

Niistä yksi oli eläinproteiinipainotteinen ja vastasi keskimääräistä suomalaista ruokavaliota.

Kahdella muulla ryhmällä korvattiin erilaiset osuudet punaisesta ja vaaleasta lihasta sekä maitotuotteista palkokasveilla, pähkinöillä, siemenillä ja viljatuotteilla.

Interventiotutkimus toteutettiin osana jo päättynyttä monitieteistä ScenoProt – Uusia proteiinilähteitä ruokaturvan ja ympäristön hyväksi  -hanketta.

Erityisesti B-vitamiinin osalta oltava tarkkana

Kasviproteiinipainotteista ruokaa syöneillä B12-vitamiinin ja jodin saanti väheni, mikä on linjassa aiempien tutkimusten kanssa.

Sen sijaan tutkittavat saivat eniten kasviproteiinia sisältäneestä ruokavaliosta enemmän rautaa ja folaattia kuin ne, joiden ruoka painottui eläinproteiiniin.

Verestä mitatuissa elimistön rautatilaa kuvaavissa merkkiaineissa tai folaatin pitoisuudessa ei kuitenkaan ollut eroja ruokavalioiden välillä.

B12-vitamiinin saanti ravinnosta taas pieneni sitä enemmän, mitä enemmän eläinproteiinin lähteitä korvattiin kasviproteiinin lähteillä.

Aktiivisen B12-vitamiinin pitoisuus verestä mitattuna oli eniten kasviproteiinia saaneessa ryhmässä merkitsevästi pienempi kuin niillä, jotka noudattivat eläinproteiinipainotteista ruokavaliota.

Jodin saanti ravinnosta ja jodin pitoisuus virtsassa pienenivät molemmissa kasviproteiinipainotteisissa ruokavalioissa yhtä paljon.

Avuksi täydennetyt tuotteet ja vitamiinilisät

”Siirryttäessä kasvispainotteisempaan ruokavalioon on tärkeää varmistaa riittävä B12-vitamiinin ja jodin saanti”, kommentoi tuloksia tutkija Tiina Pellinen.

Nykyisin useimpiin kasvipohjaisiin, maitoa korvaaviin tuotteisiin on lisätty jodia ja B12-vitamiinia.

”Täydennettyjen tuotteiden käyttö myös tässä tutkimuksessa olisi voinut antaa toisenlaisia tuloksia kyseisten ravintoaineiden osalta.”

Maitotuotteiden korvaamisessa tuleekin tutkijoiden mukaan suosia B12-vitamiinilla ja jodilla täydennettyjä kasvipohjaisia tuotteita.

Pohjoismaiset ravitsemussuositukset suosittelevat harkitsemaan B12-vitamiinilisän käyttöä kasvisruokavalioita noudatettaessa. Jodilisän käyttöä suositellaan raskaus- ja imetysaikana, mikäli sen saanti ruoasta on vähäistä.

Siirtymä kannattaa sekä ilmasto- että terveyssyistä

Suomalaisten olisi kannattavaa etenkin ilmastosyistä siirtyä kohti kestävämpää, kasvispainotteisempaa ruokavaliota. Erityisesti olisi hyvä vähentää punaisen ja prosessoidun lihan käyttöä.

Muutos johtaisi myös terveyshyötyihin, kuten ruokavalion rasvan laadun ja sen myötä veren rasva-arvojen paranemiseen.

Pellisen mukaan siirtymä voidaan ravintoaineiden saannin kannalta kohtuullisen turvallisesti. On kuitenkin tärkeää arvioida, millaisin täydennys- ja korvaamiskeinoin taataan riittävä B12-vitamiinin ja jodin saanti ruokavalioissa, joissa eläinperäisten raaka-aineiden määrä vaihtelee.

(Kuva Sirpa Ryyppö/Luke) Kasvisruokavaliota noudattavan kannattaa tarvittaessa käyttää täydennettyjä tuotteita ja vitamiinilisiä.

Kerro meille mielipiteesi!

 

Anna palautetta

Lisää uutisia