Kemianluokka tykittää nyt TikTokissa

Kemianluokka Gadolin on hypännyt mukaan TikTokin maailmaan. Jo ensimmäinen video kahden nallekarkin treffeistä nousi jättimenestykseksi.

Vilja Kämppi

”Nallekarkis on paljon energiaa.”

”Mä syön just nallekarkkei.”

”Mua oikeesti kiinnostaa mitä tos kävi.”

”Se reagoi siihen kemikaaliin kai.”

”Miks me ei tehä tämmösiä kemian tunnilla?”

Siinä muutama kommentti Kemianluokka Gadolinin historian ensimmäiseen TikTok-videoon Nallekarkin tarina, joka julkaistiin nuorten suosimassa nettipalvelussa  helmikuun puolivälissä.

Kaikkiaan kommentteja tuli noin 600.

Tarinassa sokerinen karkki hyppää treffeille valmistautuessaan kuumaan kaliumkloridikylpyyn, ja lopputulos on ikävä.

Nallevideo keräsi jo ensimmäisen viikonlopun aikana huimat 180 000 näyttökertaa. Nyt sitä on katseltu jo yli 250 000 kertaa.

Katsojat pohtivat keltaisen nallen surullista kohtaloa ja ihmettelivät sen syytä niin paljon, että aiheeseen palattiin vielä toisella videolla, jolla käytiin läpi kemiallinen reaktio tapahtumien takana.

Yleisö on ottanut omakseen seuraavatkin videot, joilla tutustutaan muun muassa punakaalimehun värinvaihdoksiin, kuivajään ominaisuuksiin ja elefantinkakan syntymiseen.

Tutuiksi ovat tulleet myös labran pukukoodi sekä biomuovin valmistus mikroaaltouunissa.

Entä kuinka monta heliumilla täytettyä ilmapalloa tarvitaan, jotta ihminen pystyy nousemaan niiden avulla ilmaan? Sekin selviää yhdeltä videolta.

Kemia ja sen ilmiöt selvästi kiinnostavat. Kommenteissa on pyydetty esimerkiksi selittämään hapetus-pelkistys-reaktio tai tiivistämään lukion toisen kurssin sisältö videolle.

Tiiviitä tietoiskuja

Gadolinin TikTok-videotilin seuraajiksi on tähän mennessä rekisteröitynyt toistakymmentä tuhatta vakikatsojaa, ja määrä kasvaa.

TikTok-sovelluksen käyttäjät selaavat yleensä Sinulle-nimistä sivua. Se tarjoaa käyttäjän seuraamien tilien lisäksi katseltavaksi muitakin videoita, jotka ovat algoritmien valitsemia.

Videoiden näkyvyyteen vaikuttavat monet asiat, kuten videoita julkaisevan tilin aktiivisuus sekä videoiden saamien kommenttien määrä.

TikTok-videoiden on oltava lyhyitä, maksimissaan yhden minuutin mittaisia. Ne saavat mielellään olla lyhyempiäkin, vain noin 30 sekuntia pitkiä.

Kemiallisten tietoiskujen pitää siis olla sekä tiiviitä että houkuttelevia ja mukaansatempaavia.

Katsojien huomion kiinnittävät helpoiten näyttävät demot, joissa tapahtuu näkyvä reaktio. Enemmän näkyvyyttä saavat videot, joissa demonstraation lisäksi puhutaan ja selitetään asioita.

Gadolinin TikTok-tilillä voi kevään mittaan katsella uusia videoita kahdesta kolmeen kertaan viikossa. Luvassa on paljon mielenkiintoista, myös kokeile kotona -tyyppisiä ohjevideoita.

Gadolinin TikTok-tili: @kemianluokkagadolin

Kirjoittaja on kemian tiedekasvatuksen koordinaattori Helsingin yliopistossa.

(Kuva Kemianluokka Gadolin) Kuinka kuivajään eli kiinteän hiilidioksidin tupruttamaan valkoista savua ja violetin punakaalimehun vaihtamaan väriä? Se selviää Gadolinin TikTok-videoilta.

Kerro meille mielipiteesi!

 

Anna palautetta

Lisää uutisia