LUT tutkii päästötöntä liikennettä Mikkelin seudulla

Onko mahdollista poistaa liikenteen fossiiliset päästöt Mikkelin seudulla 20 vuodessa?

Entä miltä päästötön liikennejärjestelmä näyttäisi 2040-luvulla?

Kysymyksiin pyrkii vastaamaan Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston LUT:n bioenergian laboratorio, joka tutkii asiaa kehittämänsä simulointimallin avulla.

Mikkelin seudun liikenteen erityispiirre on lento- ja laivaliikenteen erittäin pieni osuus.

”Pääosa on tie- ja rautatieliikennettä, joissa vaihtoehtoja fossiilisille polttoaineille on selvästi enemmän”, kertoo hankkeen projektipäällikkö, tutkija Olli-Jussi Korpinen.

Hänen mukaansa seudun päästöt saadaan todennäköisimmin laskuun lisäämällä sähkön ja etenkin paikallisesti tärkeän biokaasun käyttöä tieliikenteessä.

Alue on harvaan asuttua, joten tehokkaan joukkoliikennejärjestelmän järjestäminen on haastavaa.

Simulointi ennustaa kuluttajien käyttäytymistä

Simulointimalliin syötetään avoimista lähteistä kerättyä, jalostettua pienaluekohtaista paikkatietoa väestön sijoittumisesta, ajoneuvokannasta, jakelu- ja latausasemaverkostosta, työssäkäynnistä ja elinkeinoelämän kuljetuksista.

Näin saadaan tietää, kuinka paljon lataus- ja tankkausmahdollisuudet vaikuttavat kuluttajien matkojen pituuksiin ja matka-aikoihin.

Biokaasualan yritykset puolestaan saavat tietoa vaihtoehtoisten tankkauspisteverkkojen ja kaasun tuotannon tarpeesta.

Skenaarioiden tuloksia verrataan hiilineutraalin ja kokonaan päästöttömän liikennejärjestelmän tavoitteisiin.

Hiilineutraalissa liikennejärjestelmässä päästöjä sallitaan määrä, jonka alueen hiilinielut voisivat kompensoida.

Kokonaan päästöttömässä liikennejärjestelmässä päästöttömyyden käsite on rajattu liikkumiseen, eikä mukaan lasketa esimerkiksi ajoneuvojen tuotannon tai sähköntuotannon päästöjä.

Tutkimuksen tuloksia julkaistaan hankkeen verkkosivuilla osoitteessa plimix2040.fi.

(Kuva) Mikkelin seudun tieliikenteen maamerkkeihin kuuluu Puumalansalmen silta, joka on osa kantatietä 62.

Kerro meille mielipiteesi!

 

Anna palautetta

Lisää uutisia