Nesteen uusiutuva lentopolttoaine ja vetyhanke etenevät

Nesteen sataprosenttisesti uusiutuva lentopolttoaine on tuottanut lupaavia alustavia tuloksia tutkimushankkeessa, jossa sitä käytetään kaupallisen lentokoneen molemmissa moottoreissa.

Lentotestien aikana ei ole ilmennyt toiminnallisia ongelmia.

Tulosten mukaan uusiutuvasta lentopolttoaineesta vapautui vähemmän hiukkasia kuin perinteisestä kerosiinista kaikissa moottorin toimintaolosuhteissa.

Uusiutuvalla polttoaineella on myös matalampi tiheys mutta korkeampi energiapitoisuus kuin perinteisellä kerosiinilla.

ECLIF3-tutkimuksessa käytetään Airbusin A350-konetta. Nesteen ja Airbusin ohella hankkeeseen osallistuvat lentokoneiden moottoreita valmistava Rolls-Royce ja saksalainen DLR-tutkimuskeskus.

Lisäksi hankkeessa on mukana tutkijoita Kanadan kansallisesta tutkimusneuvostosta ja Manchesterin yliopistosta.

Ryhmä aikoo julkaista tuloksensa tieteellisissä julkaisuissa vuoden 2022 lopulla ja vuonna 2023.

Lentokoneissa saa tätä nykyä käyttää polttoaineseosta, josta korkeintaan puolet on uusiutuvaa. Airbus ja Rolls-Royce kannattavat sataprosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen sertifiointia lentoliikenteessä.

Porvoon jalostamon hankkeelle EU-tuki

Myös Nesteen vihreän vedyn tuotannon ja hiilidioksidin talteenoton hanke Porvoon jalostamossa etenee. EU:n innovaatiorahasto on myöntänyt hankkeelle 88 miljoonan euron rahoituksen.

Projektissa on tarkoitus ottaa käyttöön hiilidioksidin talteenotto ja varastointi (CCS) sekä elektrolyysiratkaisut, jotka mahdollistavat jalostamon vähähiilisen tuotannon. Hanke on parhaillaan soveltuvuustutkimusvaiheessa.

Hanke on tärkeä osa Nesteen tuotannon hiilineutraaliustavoitetta 2035. Projektissa voitaisiin yhtiön mukaan saavuttaa yli neljän miljoonan hiilidioksiditonnin päästövähennykset ensimmäisten 10 vuoden aikana.

Hankkeen myötä Neste pyrkii myös keräämään johtavista eurooppalaisista teknologiatoimittajista ja tutkimuslaitoksista rakentuvan verkoston ja luomaan perustan maailmanluokan eurooppalaiselle keskukselle, joka hyödyntää uusiutuvaa vetyä ja hiilidioksidia.

(Kuva S. Ramadier/Airbus) Sataprosenttinen uusiutuva lentopolttoaine on ratkaisevan tärkeä tekijä pitkän matkan lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä, ECLIF3-hankkeen toimijat sanovat.

Kerro meille mielipiteesi!

 

Anna palautetta

Lisää uutisia