Sydän hyötyy, kun syö oikeita kalalajeja

Kalansyönti parantaa sydänterveyttä. Etenkin rasvaiset kalat ovat hyvä valinta ruokapöytään.

Kalaa kannattaa kuitenkin syödä valikoidusti, sillä joissakin lajeissa on runsaasti metyylielohopeaa, joka kumoaa kalan sisältämien omega-3-rasvahappojen hyötyjä.

Näin kertovat Itä-Suomen yliopiston tutkijan Behnam Tajikin väitöskirjan tulokset.

Parhaita vaihtoehtoja sydämen kannalta ovat muun muassa lohi, kirjolohi, anjovis, makrilli, silakka ja muikku. Niissä on paljon pitkäketjuisia omega-3-rasvahappoja mutta vain vähän metyylielohopeaa.

Metyylielohopeaa on erityisesti suurissa petokaloissa, kuten hauessa.

Tutkimusaineistona parituhatta suomalaismiestä

Tajik tarkasteli väitöstyössään veren seerumin pitkäketjuisten omega-3-rasvahappojen ja hiusten elohopeapitoisuuden mahdollista yhteyttä sydämen sähköiseen toimintaan ja suorituskykyyn.

Hänen aineistonaan oli noin 2 200 iältään 42–60-vuotiasta itäsuomalaista miestä, jotka osallistuivat Sepelvaltimotaudin vaaratekijät -tutkimukseen.

Rasvahappojen saannista ja elohopea-altistuksesta kertovat seerumi- ja hiusnäytteet kerättiin osallistujilta vuosina 1984–1989.

Miesten sydämen suorituskykyä mitattiin EKG:llä levossa ja rasituskokeen aikana.

Hyvät rasvahapot nostivat sydämen suorituskykyä

Mitä enemmän miesten veressä oli omega-3-rasvahappoja, sitä parempi heidän sydämensä repolarisaatio, suorituskyky ja leposyke olivat.

Niillä, joilta mitattiin runsaammin rasvahappoja, oli myös muita pienempi sydämen hapenpuutteen riski.

Toisaalta jos elimistön elohopeapitoisuus oli korkea, omega-3-rasvahapoista oli miehille vähemmän hyötyä.

Behnam Tajikin väitöskirja Serum long-chain omega-3 polyunsaturated fatty acids, methylmercury and cardiac functions tarkastetaan Itä-Suomen yliopistossa 7. helmikuuta 2020.

Kerro meille mielipiteesi!

 

Anna palautetta

Lisää uutisia