Täysjyväviljan terveyshyödyt tarkentuvat

Täysjyväruista syöneillä aikuisilla on selvästi matalammat veren serotoniinitasot kuin vähäkuituista vehnäleipää syöneillä, kertoo tuore tutkimus.

Itä-Suomen yliopiston ja kansainvälisen syöväntutkimuskeskuksen IARC:n tutkimustulokset julkaisi The American Journal of Clinical Nutrition -lehti.

Koehenkilöt söivät ensin neljän viikon ajan vähäkuituista vehnäleipää 6–10 viipaletta päivässä. Sen jälkeen he söivät toiset neljä viikkoa saman verran täysjyväruisleipää tai ruisleseellä täydennettyä vehnäleipää.

Henkilöt eivät muuttaneet ruokavaliotaan muilla tavoin.

Kummankin jakson päätteeksi koehenkilöiltä otettiin paastoplasmanäytteet, jotka analysoitiin nestekromatografian ja massaspekrometrian yhdistelmällä.

Lopuksi tutkijat vertailivat näin saatuja aineenvaihduntatuotteiden profiileja eri leipien käyttöjaksoilta.

Pienentää sairausriskejä

Serotoniini säätelee ruoansulatuskanavan toimintaa. Jos veren serotoniinipitoisuus on korkea, elimistön sokeriaineenvaihdunta voi heikentyä. Tämä nostaa riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen.

On tiedetty, että täysjyvävilja vähentää diabetesriskiä.

”Uusien tulosten perusteella vaikutus voi ainakin osittain johtua serotoniinipitoisuuden laskusta”, sanoo akatemiatutkija Kati Hanhineva.

Tutkijat havaitsivat, että ruis- tai vehnäleseen käyttö pudottaa serotoniinipitoisuutta myös hiirten paksusuolessa, jossa valtaosa elimistön serotoniinista syntyy.

Täysjyvävilja laskee myös sydän- ja verisuonitautien sekä joidenkin syöpien riskiä. Vaikutusmekanismit tunnetaan kuitenkin vielä huonosti.

Kerro meille mielipiteesi!

 

Anna palautetta

Lisää uutisia