Valmetin uusi teknologia tehostaa laivojen rikkipesureita

Teknologiayhtiö Valmet on kehittänyt uuden vedenkäsittelyjärjestelmän laivojen rikkipesureihin ja pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmiin.

Täysin automaattinen järjestelmä tehostaa laivojen päästöjen hallintaa.

Uusi teknologia säästää sekä ympäristöä että kustannuksia, sillä vedenkäsittelyprosessissa ei tarvita lainkaan kemikaaleja. Päivittäinen puhdistus voidaan myös tehdä pelkällä merivedellä.

Viikkopuhdistukseenkin riittää pieni määrä makeaa vettä ja hieman puhdistuskemikaalia.

Suomalaisyhtiön patentoima järjestelmä on suunniteltu niin, että se pystyy käsittelemään korkeita kiintoainepitoisuuksia ilman riskiä suodatinkalvojen tukkeutumisesta.

Järjestelmä konsentroi pesurin suljetusta kierrosta poistettavaa vettä, ja kun kiintoaineen pitoisuus on 10–15 prosenttia, liete pumpataan tankkiin.

Moduulijärjestelmä voidaan asentaa sekä uudisrakennelaivoihin että jälkiasennuksena nykyisiin aluksiin.

Laivojen päästöjä rajoitetaan nyt kaikkialla

Kaikilla maailman merillä vuonna 2020 voimaan astunut rikkidirektiivi kiristi rahtilaivojen päästörajoja. Päästöt saavat nykyään sisältää korkeintaan 0,5 prosenttia rikkiä. Aiemmin raja oli 3,5 prosenttia.

Itämerellä rikkiraja on vielä tiukempi. Laivojen päästöissä on saanut vuodesta 2015 lähtien olla enintään 0,1 prosenttia rikkiä.

Rikkidirektiivi on pudottanut Itämeren alueen ilman rikkipitoisuutta 80 prosenttia.

Jos laiva kulkee perinteisellä polttoaineella, sen rikkipitoisuutta voidaan laskea kierrättämällä se rikkipesurin kautta.

Kerro meille mielipiteesi!

 

Anna palautetta

Lisää uutisia