Vetyauton vuoro tulee

Vetyautoja on odotettu pitkään. Suomessa tekniikkaa ovat kehittäneet niin yksittäiset innovaattorit kuin tutkimuslaitokset. Vaikka matka on ollut mutkikas, monet uskovat, että vedyn aika vielä koittaa.

Kokemäkeläinen keksijä Arto Salonen rakensi vetyauton nimeltä Fantasia sekä ”ekovetyauton” titteliä kantavan Pocket Car -nimisen kulkuneuvon jo 2000-luvun alussa.

Nykyään Fantasia ja kierrätettävistä materiaaleista tehty Pocket Car ovat kansan ihmeteltävinä Uudenkaupungin automuseossa.

Niiden paikalla Salosen pihamaalla seisoo rivissä kolme uutta ”autolaboratoriota”, joiden avulla mies vie sinnikkäästi ideaansa eteenpäin.

Ammattitutkijat arvostavat innovaattorin työtä.

”Salosen faktat ovat kohdillaan mutta resurssit turhan niukat”, sanoo Teknologian tutkimuskeskus VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko.

Laurikon mukaan vetyautoilla on sähköautoihin verrattuna monta etua.

”Vetyauto voittaa sähköauton niin akun latauksessa kuin sähkön varastoinnissa 6–0”, hän sanoo.

Siinä syy, miksi vetyautotutkimus on pienen tauon jälkeen ottanut uutta vauhtia myös VTT:ssä.

Uuden hankkeen projektipäällikön Olli Himasen mukaan vanhan vety- ja polttokenno-ohjelman pohjalle on hyvä rakentaa.

”Nyt ratkaisemme vetyliikenteen ongelmia. Keskitymme raskaisiin ajoneuvoihin, materiaalinkäsittelyyn ja laivoihin. Kehitämme omaa vetykäyttöistä bussiamme ja koordinoimme kahta isoa eurooppalaista vetylaivahanketta”, Himanen luettelee.

Lue koko juttu vetyautojen kehittämisestä täältä.

Kerro meille mielipiteesi!

 

Anna palautetta

Lisää uutisia